يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

کرن بری: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

کرن بری نیوشا

نام تجاری گیاه:

Cranberry

نام علمی گیاه:

Vaccinium macrocarpon Aiton

تاریخچه و گیاهشناسی:

کرن بری یکی از 3 میوه ی بومی آمریکای شمالی است. نخست، فقط از نواحی شمال شرقی آمریکا برداشت می شد اما پس از آن در دیگر نقاط شمال آمریکا مثل ویسکانسین و شمال غربی اقیانوس آرام و شیلی هم پرورش داده شد. در حدود سال 1550 میلادی، بومیان آمریکا تنها کسانی بودند که این میوه را استفاده می‏ کردند. بومیان، با ترکیب کرن بری له شده با گوشت گوزن غذایی به نام پِمیکانا تهیه می کردند. آنان، این میوه را توت شگفت‌انگیز (Wonder Berry) می نامیدند. در سال 1620 میلادی مهاجران و مسافران موارد مصرف کرن بری را از بومیان آموختند. مهاجران آلمانی و هلندی این میوه را کرنی- بری (Crane-Berry) یا توت مرغ ماهیخوار، نامیدند. این نامگذاری، به سبب شباهت رنگ شکوفه‏ های کرن بری با سر و گردن مرغ ماهیخوار یا علاقه ی این پرنده به خوردن آن بود. سرانجام  این واژه کوتاه به Cranberry تبدیل شد. 

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) کرن بری

خواص کرن بری:

خواص کرن بری:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای کرن بری

آنتوسیانین، فلاونول، کاتچین، پروآنتوسیانیدین، سیانیدین، رزوراترول، سالیسیلیک اسید، آسکوربیک اسید، پکتین، فروکتوز.

enlightenedبومیان آمریکایی از رنگ قرمزِ کرن بری برای رنگ آمیزی فرش، پتو و لباس استفاده می کردند.

enlightenedنخستین بار در سال 1683 مهاجران، آب کرن بری را تهیه و مصرف کردند.

enlightenedکشت و پرورش میوه ی کرن بری در مقیاس انبوه و به صورت تجاری از دهه ی 1800 میلادی به بعد آغاز شد.

برای جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs):

- بزرگسالان: 300-30 میلی لیتر آبمیوه کرن بری روزانه استفاده شده است.

- کودکان: 2 میلی لیتر بر کیلوگرم آبمیوه کرن بری روزانه به مدت 1 سال استفاده شده است.

2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

کرن بری برای بیشتر افراد که به صورت خوراکی در مقادیر مناسب مصرف می شود، ایمن به نظر می‌رسد. آبمیوه کرن بری و عصاره های کرن بری به طور ایمن درافراد استفاده شده است. اگرچه، نوشیدن مقادیر زیاد آبمیوه کرن بری می تواند باعث برخی عوارض جانبی مانند ناراحتی معده خفیف و اسهال شود. نوشیدن بیش از 1 لیتر در روز برای مدت زمان طولانی ممکن است شانس ابتلا به سنگ‌های کلیوی را افزایش دهد.

بارداری و شیردهی

اطلاعات معتبر و کافی درباره ایمنی مصرف کرن بری برای دلالیل درمانی در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. از مصرف کرن بری در این دوران پرهیز شود.

کودکان

مصرف خوراکی آبمیوه کرن بری به عنوان غذا یا نوشیدنی برای کودکان ایمن به نظر می‌رسد. 

حساسیت به آسپرین

کرن بری حاوی مقادیر زیادی از سالسیلیک اسید است. سالسیلیک اسید مشابه آسپرین است. درصورتی که به آسپرین حساسیت دارید، از نوشیدن مقادیر زیاد آبمیوه کرن بری خودداری کنید. 

التهاب جداره معده (گاستریت آتروفیک)

آبمیوه کرن بری ممکن است مقدار ویتامین B12 که بدن جذب می‌کند را در افراد مبتلا به گاستریت آتروفیک افزایش دهد.

دیابت

برخی محصولات آبمیوه کرن بری با قند اضافی شیرین می‌شوند. اگر دیابت دارید محصولات کرن بری که با شیرین‌کننده‌های مصنوعی شیرین شده‌اند، مصرف نکنید. 

اسید معده پایین

آبمیوه کرن بری ممکن است مقدار ویتامین B12 که بدن جذب می‌کند را در افراد با اسید معده پایین افزایش دهد.

سنگ‌ های کلیوی

آبمیوه کرن بری و عصاره های کرن بری حاوی مقادیر زیادی اگزالات هستند. برخی شواهد مبنی بر این هستند که قرص‌های عصاره کرن بری می‌توانند سطح اگزالات  ادرار را تا 43 درصد افزایش دهند. ازآنجا که سنگ های کلیوی عمدتا از اگزالات ترکیب شده با کلسیم ساخته می‌شوند، پزشکان در مورد امکان افزایش خطر سنگ‌های کلیوی توسط کرن بری نگران هستند. چنانچه سابقه سنگ‌های کلیوی دارید، از مصرف محصولات حاوی عصاره کرن بری یا نوشیدن مقادیر زیاد آبمیوه کرن بری خودداری کنید.

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه ‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌ های آلرژیک بدن ‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

وارفارین برای آهسته کردن لخته شدن خون استفاده می شود. کرن بری ممکن است مدت زمان ماندگاری وارفارین در بدن را افزایش دهد و شانس کبودی و خونریزی را افزایش دهد. ممکن است لازم باشد تا دوز وارفارین را تغییر دهید.

مصرف کرن بری همراه با برخی از داروهایی که توسط کبد تجزیه می‌شوند، می‌تواند اثرات و عوارض جانبی برخی از داروها را افزایش دهد. در صورتی که از این قبیل داروها مصرف می‌کنید، با پزشکتان پیش از مصرف کرن بری مشورت کنید. برخی از داروهایی که از طریق کبد تجزیه می‌شوند عبارتند از: آمی‌تریپتیلین، دیازپام (والیوم)، زیلوتون، سلکوکسیب (سلبرکس)، دیکلوفناک (وُلتارِن)، فلوواستاتین (لِسکول)، گلی‌پیزید (گلوکوترول)، ایبوپروفن (اَدویل، موترین)، ایربسارتان (آواپرو)، لوزارتان (کوزار)، فِنی‌توئین (دیلانتین)، پیروکسیکام (فِلدن)، تاموکسیفن (نولوادِکس)، تولبوتامید و تُرسِماید (دِمادِکس).

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • به طور سنتی، کرن‏بری برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه و معالجه ی عفونتهای کلیه، اختلالات فشارخون، سلامت قلب و عروق، سلامت مغز و افزایش سیستم ایمنی بدن استفاده می شد.
  • بومیان آمریکا کرن بری را در درمان، ضماد زخم و بیرون کشیدن سم از آن، به کار می بستند.
  • شکارچیان نهنگ و دریانوردان آمریکایی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری اسکوربوت و یا کمبود ویتامین C این میوه را همراه داشتند.
  • از دیگرخواص درمانی کرن بری، درمان بی اختیاری ادرار و تخلیه ی کامل مثانه در آقایان دارای مشکل پروستات، است.

مقالات مرتبط

منابع